Nacksmärtor

Omkring hälften av alla patienter som söker hjälp hos en naprapat har någon typ av nackproblem. Några har akuta smärtor (nackspärr) eller liknande smärttillstånd. Andra söker hjälp för en mer långvarig nackproblematik.

Vanliga orsaker: Spänningar på grund av för mycket stress, intensiv koncentration under en tid, irritation, buller eller dåliga ljusförhållanden. Synproblem. Anstränger du ögonen spänner du omedvetet nackmuskulaturen. Oergonomiska arbetsställningar. Statiskt- och ensidigt arbete. Drag mot nacken, speciellt från den ena sidan (till exempel luftkonditionering i bilen). Dålig eller ny säng, madrass eller kudde etc.

Nackskador: Nackskador uppstår när nacken utsätts för en yttre kraft eller olycka, som till exempel pisksnärtskada/ whiplashskada efter påkörning bakifrån, fall och idrottsskador, slag mot huvudet eller ansiktet etc. Vid misstanke om skelettskador bör nacken röntgas.

En skada i nacken kan utveckla sig till flera olika smärtsymptom. Förutom nacksmärtor kan man uppleva smärta mellan skulderbladen, i ryggen eller utstrålande smärtor i skuldra och arm. Men även yrsel, domningar, olika typer av huvudvärk och ansiktssmärtor kan förekomma. Detta leder ofta till trötthet och dålig sömn.

Kroniska nacksmärtor: Nacksmärtor som varat längre än tre månader benäms som kroniska. Kroniska smärtor efter nackskador är vanligt. Efter en skada går många omkring och är rädda för att röra på nacken, detta leder till en ond cirkel med ett stelt och onaturligt rörelsemönster. Idag avråder man ifrån användandet av nackkrage efter akuta skador förutsatt att det inte föreligger en skelettskada.

Nackspärr: Nackspärr även kallat akut torticollis, kommer oftast plötsligt. Nackspärr kan upplevas som kramp i dina nackmuskler, det kan göra ont och du kan även bli stel i nacken. Många gånger går detta över av sig själv, men i vissa fall kan du behöva behandling av en naprapat. Orsakerna till nackspärr kan vara en dålig arbetsställning, dålig sovställning, en långvarig ensidig belastning eller att du har gjort en hastig rörelse av något slag. En del gånger involverar nackspärren både nackens muskulatur och nackens facettleder och det är då en bra idé att kontakta en naprapat för att få hjälp. En hel del personer har med jämna mellanrum återkommande nackspärr och då är det en mycket god idé att ta reda på vad dom bakomliggande orsakerna är.

Vill du veta vad dina nacksmärtor beror på och få behandling? Boka tid via hemsidan eller kontakta Hammarö Naprapatklink per epost eller telefon.

Välkommen. Mvh Eric Kersal, Leg. Naprapat