LÄNDRYGG/LUMBAGO

Bakrund:  Ländryggsmärta (lumbago) är ett mycket vanligt smärttillstånd. Man beräknar att upp mot 80 % av en normalbefolkning drabbas någon gång i livet.  20% av läkarbesöken har med någon typ av smärttillstånd i ryggen att göra. Av de långtidssjukskrivna är ryggvärk den tredje vanligaste diagnosen.

Man kan grovt dela in ländryggsmärta i 2 grupper; ländryggsmärta utan bensmärta och ländryggsmärta med bensmärta.

Orsaker: akut ländryggsmärta har oftast en orsak i överbelastning av länryggens leder och muskler i form av ett eller flera tunga lyft. I vissa fall kan även akut upplevd lumbago förklaras med en långvarig stelhet eller inaktivitet som helt plötsligt ger upphov till kraftiga smärtor.

Symptom: Vid ländrygssmärta utan bensmärta är oftast symtom som smärta och stelhet lokaliserade till ryggslutet. Ofta är smärtan kopplad till rörelser där det dock går att hitta vesäntligt mindre smärtfulla positioner. Utstrålning till ljumskar och skinkor är ofta förekommande men bensmärta saknas.

Vid ländryggsmärta med benssmärta upplevs smärta ner i ett eller båda benen. Beroende på om bensmärtan orsakas av äkta ishcias (en disk är involverad) eller falsk ischias varierar typen av besvär i benen. Vid en diskpåverkan kan neurologiska symtom som svaghet och nedsatta reflexer förekomma vilket i undersökningen stödjer misstanken om nervkompression.

Behandling: Vid besök hos en naprapat är det viktigt att inledningnsvis utesluta allvarliga orsaker till besvären. Detta görs med neurologiska tester.

Beroende av kliniska fynd skapas en behandlingsplan för patienten. Ledbehandling (manipulation) där kotpelarens leder inte rör sig fördelaktigt. Akupunktur i muskler som är spända. Stretching av korta muskler och tips om övningar som patienten kan göra hemma efter behandling och mellan behandlingar.

Har du ont i ryggen och undrar om dina besvär går att behandla? Boka tid här på hemsidan eller ta kontakt.

Välkommen. Mvh Eric Kersal. Leg. Naprapat